FAQ - Vanliga frågor och svar
Här hittar du svaren på en del vanliga frågor som vi brukar få.
Registrering och inloggning
Jag kan inte logga in, hur gör jag nu?
Jag blir automatiskt inloggad, hur kommer jag in på min andra blogg?
Jag fick ingen aktiveringskod via e-post när jag registrerade mig, varför?
Hur många bloggar kan jag registrera?
Kan jag installera bloggen på min hemsida?
Erbjuder ni tjänsten till skolor och företag?
Kan man se mer detaljerad statistik?
Syns min blogg i sökmotorer, bloggportaler eller i någon katalog?
Hur kan jag välja vilka kommentarer som skall visas i min blogg?
Kan jag byta användarnamn eller adress till min blogg?
Kan jag blogga anonymt hos er?
En säkerhetsvarning visas att sidan inte är säker, varför?
Hur bloggar jag med min mobiltelefon?
Hur kan jag tjäna pengar med min blogg?
Hur kopplar jag min blogg till Twitter eller Facebook?
Kan ni hjälpa mig att anpassa eller ändra på bloggen?
Jag har blivit spärrad, kan ni hjälpa mig?
Det finns ett blogginlägg eller kommentar som jag anser är olämplig hos er, kan ni ta bort det?
Registrering och inloggning
Jag kan inte logga in, hur gör jag nu?
Du kan logga in via administrationsdelen. Om du är osäker på ditt användarnamn kan du använda bloggadressen istället, ex. kalle.bloggo.nu. Om du har glömt lösenordet kan du byta ut det genom att använda formuläret längst ner på inloggningssidan. Ett bekräftelsemeddelande kommer då skickas till e-postadressen som är kopplad till kontot.
Om du är säker på att du anger rätt inloggningsuppgifter och fortfarande inte kan logga in så rekommenderar vi att du startar om din dator eller telefon. Du kan också testa att sätta ett nytt lösenord via formuläret längst ner på inloggningssidan och sedan försöka på nytt.
Tänk på att även om du matar in rätt lösenord kan lösenordet som skickas till oss i vissa fall ändå vara felaktigt om det förvanskas på vägen. Exempelvis om en programvara på din dator stör kommunikationen eller om du använder en lösenordshanterare. Testa gärna därför från en annan dator också och se till att ditt (felaktiga) lösenord inte sparats i din webbläsare.
Jag blir automatiskt inloggad, hur kommer jag in på min andra blogg?
Om du valt att bli automatiskt inloggad så har du inte möjlighet att ange lösenord och användarnamn via vår vanliga inloggningssida. Du kan lösa det på två sätt.
Antingen klickar du på Logga ut längst upp till höger när du är inloggad. Sedan kryssar du bort valet Logga in automatiskt även nästa gång? Eller så går du till den speciella adressen https://admin.bloggo.nu/?f=noauto och loggar in.
Jag fick ingen aktiveringskod via e-post när jag registrerade mig, varför?
Om du inte får någon kod via e-post inom 5 minuter kan du göra ett nytt försök. Om du därefter fortfarande har problem är du välkommen att kontakta oss.
Glöm inte att kontrollera din skräppostmapp eller liknande, ibland hamnar e-posten där.
Hur många bloggar kan jag registrera?
Du får normalt registrera hur många bloggar du vill.
Kan jag installera bloggen på min hemsida?
Du kan skapa en länk till din blogg från valfri hemsida. Du skapar i sådana fall länken på samma sätt som du skapar vilken annan länk som helst.
Om du uppgraderar till ett premiumkonto kan du använda ditt egna domännamn för din blogg. Om du inte redan har ett domännamn hjälper vi dig gärna.
Erbjuder ni tjänsten till skolor och företag?
Ja, alla är välkomna att använda vår tjänst. Vi erbjuder även ett exklusivt bloggverktyg för skolor, föreningar, organistationer och företag.
Om mitt bloggkonto
Kan man se mer detaljerad statistik?
Alla kunder kan se grundläggande statistik via administrationen (exempelvis antalet träffar). De kunder som har ett premiumkonto kan aktivera de avancerade statistiktjänsterna för att få tillgång till detaljerad statistik och IP-loggar i avdelningen Statistik.
Premiumkunder kan också installera en extern räknare eller statistiktjänst, exempelvis Google Analytics eller W3Counter.
För att installera en extern statistiktjänst går du till avdelningen Inställningar / Valfri HTML-kod. Du placerar HTML-koden du fått från statistiktjänsten i 'Ovanför sidfoten'. Om du får problem hjälper vi dig gärna, skicka i så fall koden till oss och ange ditt användarnamn så installerar vi koden.
Syns min blogg i sökmotorer, bloggportaler eller i någon katalog?
Ja, din blogg syns i vår bloggportal.
Din blogg kommer normalt också att synas i alla vanliga sökmotorer (ex. Google och Bing) efter några veckor.
Bloggen kommer även finnas med på de bloggportaler du väljer att pinga när du skriver ett nytt inlägg.
Om du vill dölja din blogg kan du ändra inställningarna för ping och sökmotorer via administrationen.
Därutöver rekommenderar vi att du sprider bloggadressen till dina vänner och bekanta, exempelvis via sociala medier som Facebook. Du kan även skicka in bloggadressen till olika bloggkataloger (ex. Aftonbladets bloggportal, Bloggwalk och Svenska sajter) så bloggen får så stor spridning som möjligt.
Hur kan jag välja vilka kommentarer som skall visas i min blogg?
Du kan välja att förhandsgranska alla kommentarer innan de publiceras. Logga in till administrationen och välj avdelningen Inställningar / Kommentarer. Du kan också välja om du vill förhandsgranska alla kommentarer eller bara för vissa blogginlägg.
Kan jag byta användarnamn eller adress till min blogg?
Om du har ett premiumkonto kan vi hjälpa dig att byta ut användarnamnet och adressen till din blogg. Eftersom det innebär en del manuellt arbete för oss så erbjuder vi tyvärr inte tjänsten till gratisanvändarna.
Kan jag blogga anonymt hos er?
Du behöver inte ange ditt namn när du registrerar ditt konto hos oss. Så länge din blogg inte bryter mot någon av våra regler eller någon lag har vi normalt inga synpunkter.
Övrigt
Hur bloggar jag med min mobiltelefon?
Om du har möjlighet att surfa med ditt mobilabonnemang kan du gå in på samma adress som på datorn för att administrera din blogg eller skriva nya inlägg, alltså https://admin.bloggo.nu
Du kan ladda upp foton från de flesta mobiltelefoner (alla versioner av Android samt iPhone och iPad från och med iOS 6). Om din telefon ändå inte har stöd för bilduppladdning kan du istället använda vår funktion där man bloggar genom att skicka inlägget via MMS eller e-post. Du bifogar enkelt bilderna i ett meddelande till oss. Läs mer i avdelningen Inställningar / Blogga via SMS/MMS/E-post.
Om dina besökare vill läsa din blogg i sin mobiltelefon använder de samma bloggadress som från en vanlig dator. Bloggen kommer automatiskt att anpassas till mobiltelefonens skärm.
Tänk på att vissa mobiloperatör tar ut en trafikavgift beroende på hur mycket du surfar via mobilen. Normalt brukar de ha en maxtaxa på ca 3 till 9 kr per dag. Från utlandet är det dock mycket dyrare att surfa och skicka MMS, kontakta din operatör för mer information.
Hur kan jag tjäna pengar med min blogg?
Du får gärna själv försöka kontakta företag och sälja annonsutrymme i din blogg. Normalt är det ganska tidskrävande och tekniskt svårt att administrera.
Genom att gå med i ett eller flera annonsnätverk kan du istället snabbt få kontakt med många annonsörer. Annonsnätverket hjälper till och förser dig med de annonser och tekniska koder du skall lägga in i bloggen. Det är ofta en fördel att du har ett premiumkonto hos oss eftersom de flesta annonsnätverk använder javascript för att visa annonserna i din blogg.
Du kan exempelvis gå med i Tradedoublers annonsnätverk.
Tradedoubler är ett av Sveriges största annonsnätverk. Här hittar du annonser inom de flesta kategorier. Efter du registrerat dig måste du verifiera din blogg. För att kunna göra det måste du ha ett premiumkonto och lägga in en speciell kod innanför HEAD-taggen i din blogg (du gör det via avdelningen Inställningar / Valfri HTML-kod).
Hur kopplar jag min blogg till Twitter eller Facebook?
Med hjälp av tjänsten dlvrit kan du snabbt koppla samman din blogg med Twitter eller Facebook. Tjänsten kommer söka av din blogg periodvis och när de hittar ett nytt blogginlägg uppdateras ditt Twitterkonto eller Facebookprofil med en länk till det nya blogginlägget.
Twitterfeed är gratis och ganska enkelt att ställa in. Tänk bara på att du måste ange adressen till RSS-flödet för din blogg hos Twitterfeed. Adressen är samma som till din blogg men med tillägget /feed/ på slutet, exempelvis kalle.bloggo.nu/feed/
Kan ni hjälpa mig att anpassa eller ändra på bloggen?
Ja, vi hjälper dig gärna. Om du har ett premiumkonto kan vi göra enstaka mindre ändringar kostnadsfritt. I annat fall hänvisar vi till vår betaltjänst uppdatering av hemsidor och bloggar.
Jag har blivit spärrad, kan ni hjälpa mig?
För att se till att vårt system är fritt från spam, virus och missbruk tvingas vi ibland att spärra hela eller delar av nätverk. Spärren försvinner normalt efter någon timme eller i vissa fall efter några dagar.
Vi hanterar varje månad hundratusentals nya meddelanden och miljontals anslutningar. Eftersom avsökningen sker med hjälp av en dator kan det ibland bli fel, vi beklagar om så är fallet. Vi arbetar aktivt för att förbättra och avhjälpa eventuella fel i våra säkerhetsfilter.
Vi låter också våra användare lägga in spärrar för IP-adresser av valfria anledningar under obegränsade perioder. Vi kan tyvärr inte häva en spärr åt dig. Var god försök igen om några dagar istället.
Det finns ett blogginlägg eller kommentar som jag anser är olämplig hos er, kan ni ta bort det?
I de flesta fall kommer vi inte ta bort materialet. Yttrandefriheten går oftast före.
Det är endast i undantagsfall, enligt våra användarvillkor och vid vissa typer av grov brottslighet, som vi raderar inlägg eller kommentarer. Om du exempelvis känner dig förtalad eller kränkt kommer vi inte radera materialet. Istället kan du kontakta ägaren till bloggen och förklara varför du tycker att inlägget eller kommentaren skall tas bort. Observera att vi varken kan lämna ut kontaktuppgifter eller vidareskicka brev till ägaren.
Om du anser att ägaren till bloggen gör sig skyldig till ett brott bör du anmäla det till polisen. Om vi får in en förfrågan från polisen så samarbetar vi. När det sedan finns en lagakraftvunnen dom på att ett inlägg eller blogg utgör förtal eller liknande kan vi agera.
En säkerhetsvarning visas att sidan inte är säker, varför?
Den senaste tiden har vissa webbläsare (bland annat Google Chrome) börjat varna för alla hemsidor som laddas okrypterat (HTTP). HTTP är det vanliga standardprotokollet för hemsidor på Internet.
Varningen innebär egentligen endast att kommunikationen mellan din dator och hemsidan inte är krypterad. Det innebär inte att hemsidan i sig är osäker.
Du kan i de flesta fall aktivera kryptering (HTTPS) och komma runt det här problemet. Logga in till administrationen för mer information (se avdelningen Inställningar / Säkerhet).